Uitleg Tuning

Flowen cilinderkop

Bij het flowen van de cilinderkop worden de in en uitlaatkanalen geoptimaliseerd om zo veel mogelijk lucht in een zo kort mogelijke tijd in de cilinder te krijgen. Hierbij worden alle oneffenheden zo veel mogelijk weggewerkt. We maken gebruik van een flowbank, waar we de flow van de lucht kunnen meten. Belangrijk is dat we in alle kanalen hetzelfde resultaat behalen, anders ontstaat er een verschil in vulling van de cilinders onderling, met alle nadelige gevolgen van dien. 

Speciale race lagers

Auto's met veel meer vermogen, koppel en / of hogere toeren dan af fabriek kunnen te maken krijgen met een verhoogde slijtage op de drijfstang en krukaslagers. Het heeft dan zin om te kiezen voor speciale race lagers, welke zijn gemaakt van hardere legeringen waardoor zij de extra belasting veel beter kunnen weerstaan. Brons Motortechniek gebruikt hiervoor vaak King Race of ACL Race lagers. King Bearings is oorspronkelijk bekend uit de Amerikaanse Dragrace motoren: de drijfstang en hoofdlagers. Tegenwoordig maakt King ook Performance Race lagers voor veel Europese en Japanse modellen.

Gesmede drijfstangen en zuigers

Gesmede drijfstangen en zuigers zijn vooral sterker dan de OEM drijfstangen en zuigers. Het productieproces van gesmede onderdelen is hier voor verantwoordelijk. Gesmede zuigers en drijfstangen kunnen zelfs de hoge belasting in de motorsport weerstaan, maar ook steeds meer worden gesmede drijfstangen en zuigers ook toegepast in sportievere auto's met een specifiek vermogen van meer dan 130Kw/ liter. 

Gesmede krukas

De gesmede krukas is sterker en lichter dan de standaard krukassen. Het resultaat is dat de motor veel makkelijker op toeren komt zonder dat dit te koste gaat van betrouwbaarheid. 

Race koppeling

Bij getunende motoren met duidelijk meer koppel en / of vermogen kan het verstandig zijn een Race of zwaardere koppeling te gebruiken. In het algemeen zijn race-koppelingen in staat meer koppel te verwerken, gaan langer mee bij redelijk getunede wagen en zijn beter bestand tegen overmatige hitte bij zwaar gebruik. 

Afgedraaid vliegwiel

Een lichtgewicht vliegwiel zorgt voor een levendiger gevoel van de auto. Een lichtgewicht vliegwiel zal niet voor meer koppel of vermogen zorgen. De auto komt makkelijker op toeren en door de toeren gaat.  Gevolg is dat eerder het toerengebied met het hoogste koppel en pk bereikt wordt. Het verbetert de acceleratie. Er zijn twee mogelijkheden voor een lichter vliegwiel : het bestaande vliegwiel afdraaien of een speciaal geprepareerde vliegwiel. 

Sport nokkenassen

De "sport" nokkenassen zorgen ervoor dat de kleppen verder opengaan en langer open blijven staan. Hierdoor komt er meer zuurstof in de cilinders komt en kan er meer brandstof ingespoten worden. Zeker als de motor ook langdurig hogere toeren gaat draaien kan het nodig zijn om ook zwaardere klepveren te gebruiken. Dit voorkomt dat de kleppen gaan "zweven". 

Jenvey gaskleppen

Met Jenvey gaskleppen wordt de motor levediger. Het toegenomen vermogen en koppel ontstaat door voornamelijk een betere mix van lucht en brandstof, vooral bij hogere toeren is dit duidelijk merkbaar. 

Brons Motortechniek is dealer van verschillende merken welke kunnen worden gebruikt bij het tunen van uw auto of motor. Voor vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.