Draaiend gedeelte, het onderblok

Cilinders, zuigers, krukas en lagers kunnen behoorlijke schade oplopen door gebrek aan olie, oververhitting en of slijtage van de motor. Vaak kunnen wij het draaiend gedeelte weer herstellen waarna een tweede leven kan beginnen. 

Overmaat

Met onze zeer nauwkeurige cilinderboormachine (afbeelding links onder) kunnen de cilinders naar een overmaat gebracht. Daarna moeten de  cilinders opnieuw worden gehoond. Hierdoor breng je een groefpatroon op de cilinderwanden aan, waar de olie in blijft zitten. Het boren  en honen wordt uitgevoerd volgens de toleranties die de fabrikant voorschrijft.

Honen

Bij het na-honen van een bestaande cilinder maakt je de boring maar een honderdste groter waardoor je nog altijd binnen de tolerantie blijft van de fabrikant (minimale en maximale maat voering van de cilinder). Na-honen wordt alleen gedaan als er geen overmaat zuigers worden gemonteerd in het nieuw op te bouwen blok.

  Honen van cilinders            Onderblok

{youtube}d7fne7t-fEk{/youtube}

Verbussen

Is het niet meer mogelijk de cilinders naar een overmaat te brengen dan kunnen de cilinders ook verbust worden (zie afbeelding hieronder). Dan wordt er een bus geplaatst in de cilinder waarna de cilinder weer naar een standaard maat kan worden gemaakt. 

verbussen

Lijnhonen

Bij het onderblok is het soms nodig om te lijnhonen, dwz. de grondboringen worden in een lijn gehoond op de juiste maat. Zo weet je dat alle hoofdlagerboringen in een lijn liggen en de juiste maat hebben. 

Lijnhonen

Onderblok vlakken

{youtube}9JnhKN6TLaA{/youtube}

OEM onderdelen

Bij het opbouwen van het onderblok (draaiend gedeelte) maken we gebruik van OEM onderdelen, welke gelijkwaardig zijn aan de door de fabrikant gebruikte onderdelen. Uiteraard worden bij het reviseren van een draaiend gedeelte ook de lagers vervangen en wordt de krukas nagemeten en/of geslepen (zie afbeeldingen hieronder).

 

slijpen krukas

Als het onderblok goed is qua maatvoering, de krukas ook goed is voor montage kan begonnen worden met de voorbereidende werkzaamheden voor het monteren: 

Balanceren

De krukas wordt gecontroleerd op onbalans : zeker voor motoren welke worden gebruikt voor de racerij kan dit van essentieel belang zijn. Onbalans kan er voor zorgen dat de motor aan een vroegtijdig einde komt. Hieronder een afbeelding van de krukas met het vliegwiel en de poelie gemonteerd tijdens het balanceren. Balanceren krukas

Het liefst doe je het balanceren in stappen, op de foto links staat de krukas afgebeeld met gemonteerd vliegwiel en een gemonteerde krukaspoelie. De grootste precisie wordt bereikt als allen aanbouwdelen ook stap voor stap worden meegenomen in het balanceren. 

{youtube}icKi_FfPtew{/youtube}  

Wegen

De zuigers en drijfstangen worden hierbij op een weegschaal gewogen. In het ideale geval is er geen verschil in gewicht per zuiger / drijfstang combinatie en is de krukas, de krukaspoelie, het vliegwiel en de drukgroep ook als geheel helemaal in balans. 

 Wegenzuigers   Wegen Drijfstangen 1

Wegen Drijfstangen

 

Als alles klaar is kan worden begonnen met de opbouw van het onderblok. 

vlakken onderblok