Cilinderkop revisie

De cilinderkop is toch wel het meest kwetsbare, en meest gereviseerde onderdeel van de motor. Schade aan de cilinderkop ontstaat na bijvoorbeeld oververhitting van de motor, breken van de distributieriem of ketting, hoog olieverbruik, het rijden op LPG met een motor die daar niet geschikt voor is of gewoon ouderdom.

Klepzetels en kleppen

Bij plaatsing van nieuwe kleppen worden de klepzetels altijd op maat gefreesd. Daardoor wordt een optimale afdichting door de kleppen gegarandeerd. De cilinderkop van oldtimers en veel moderne motoren is in veel gevallen niet geschikt voor het rijden op LPG. In dat geval kunnen wij de klepzetels vervangen door geharde zetels. De geharde zetels kunnen hogere temperaturen beter weerstaan, waardoor de kleppen minder vaak gesteld hoeven te worden en de kans op verbrande kleppen een stuk kleiner is. 

Frezen Klepzetels

Vlakken

Als een cilinderkop te heet geweest is dan is in veel gevallen de cilinderkop niet meer 100 procent vlak, ofwel de kop is krom getrokken. Wij kunnen in veel gevallen de cilinderkop vlakken. Het vlakken van de cilinderkop (linker foto) gebeurt tot op de 100-ste mm nauwkeurig (zie foto hieronder). 

vlakken cilinderkop

              klepsteelrubbers  

Klepgeleiders

De klepgeleider zorgt voor een goede geleiding van de klepsteel maar ook voor een goede warmteafvoer naar de kop. Door de op- en neergaande kleppen kan er slijtage op de klepgeleider ontstaan. 

klepsteelrubbers

Bij een cilinderkop revisie is het meestal verstandig ook de oude klepsteelrubbers worden vervangen. Deze zitten gemonteerd op de klepgeleiders en na verloop van tijd zullen deze uitdrogen, waardoor ze niet meer goed afdichten. Het resultaat is dat de auto olie gaat verbruiken. De foto hierboven rechts toont nieuwe klepsteelrubbers op de klepgeleiders. 

Afpersen

Als er vermoedens zijn dat de cilinderkop ergens lekt, wordt deze afgeperst. Dit gebeurd in de afpersbak. In veel gevallen zal de scheur in het materiaal zich laten zien tijdens het afpersen. 

Montage

Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met de modernste machines en met de grootste nauwkeurigheid. Als de kop goed bevonden is en alle bewerkingen heeft ondergaan die noodzakelijk waren, kan begonnen worden met het in elkaar monteren van de cilinderkop. 

Is een cilinderkop niet meer te repareren, dan kunnen we vaak ook een nieuwe cilinderkop leveren.